“Het is een fijne gedachte dat we altijd op Aragorn kunnen terugvallen wanneer iets niet werkt.”

Rik SneldersController bij Tegema

Op de werkvloer van Tegema was het afgelopen voorjaar de hoogste tijd om de centrale ICT-infrastructuur volledig te vervangen. Daarvoor werd de hulp van Aragorn ingeschakeld. Tegema uit Son, dat is gespecialiseerd in technisch ontwerp en advies, kreeg op meer vlakken ondersteuning en stelde de extra hulp erg op prijs.

De samenwerking

Rik Snelders maakt als controller op de financiële afdeling deel uit van het engineersbureau waar zo’n honderd engineers en business consultants werken voor onder meer de elektronische, mobiele en medische industrie. Vanuit de overtuiging ‘geen woorden maar daden’ is Tegema al veertig jaar actief. “Door creatief te denken, werken we samen met de klant op basis van de laatste technieken met big data en robotica. De innovatieve insteek waarop Aragorn te werk gaat, past goed bij ons. We ontwikkelen en optimaliseren high tech productieprocessen voor klanten die flexibel en efficiënt willen werken. Op die manier kunnen zij blijven innoveren. Daarbij zijn we afhankelijk van onze ICT-infrastructuur. Het is daarom ontzettend belangrijk dat die altijd beschikbaar is.”

Op maandag direct verder

Na afloop van het weekend dat Aragorn de servers bij Tegema heeft gemigreerd, konden medewerkers op maandag direct aan de slag. “Niemand heeft er iets van gemerkt, we hebben er nooit uitgelegen”, blikt Snelders terug. In de weken die daaraan vooraf gingen, troffen de medewerkers van Aragorn de nodige voorbereidingen. “Ook de collega’s op de ICT-afdeling merkten op dat vanuit Aragorn praktisch werd meegedacht. Ze deden meer dan alleen het werk uitvoeren waarvoor ze waren ingeschakeld.”

Een andere oplossing bedenken voor het verwisselen en opbergen van één of meerdere back-up tapes is daar een goed voorbeeld van. Voor Snelders en zijn collega’s was het tot voor kort dagelijkse kost bedrijfsgegevens op deze manier veilig te bewaren. Tegenwoordig gaat automatisch een back-up naar een andere vestiging van Tegema. Dat gebeurt ook in de omgekeerde route. Een treffende illustratie van prettige extra dienstverlening die leidt tot minder handelingen. “Nu we niet langer tapes hoeven te verwisselen, scheelt ons dat dagelijks een hoeveelheid werk waar we geen omkijken meer naar hebben.”

Tussentijdse feedback

Vanuit zijn werk als controller keek Snelders een aantal keer mee naar de status van het project, voordat alle servers gewisseld konden worden. Aragorn hield Snelders en zijn collega’s op de hoogte van de ontwikkelingen en de voorbereidingen die hij trof. “Wij kregen feedback met betrekking tot de issues die hij tegenkwam en wij gaven op onze beurt ook feedback aan hem. Een prettige manier van samenwerken”

Het Eindhovense Aragorn wist nog een verbeterslag te maken, in het beschermen van het verkeer van en naar het eigen netwerk. Met het installeren van geavanceerde firewalls is het netwerk nu beter beveiligd. Het was weliswaar de eerste keer dat Aragorn de centrale ICT-infrastructuur verving, de samenwerking tussen beide bedrijven bestond al langer. Snelders: “Sinds 2011 werken we samen. Aragorn ondersteunt ons wanneer we tegen ICT-vraagstukken aanlopen en levert de werkplekken waar mijn collega’s en ik mee werken.” Niet alleen het beveiligingsniveau van het netwerk werd naar een hoger niveau gebracht. Ook de werkplekken en servers werden voorzien van geavanceerde software die moet beschermen tegen hardnekkige bedreigingen van buitenaf.

Servicedesk

Tegema is inmiddels overgestapt naar Office 365, waarin Aragorn tevens ondersteuning levert op afstand. “Het is een fijne gedachte dat we altijd op Aragorn kunnen terugvallen wanneer iets niet werkt. De medewerkers van Aragorn zijn onze servicedesk als het gaat om alle ICT-gerelateerde zaken.”