Skip to main content

“Op vrijdagavond sloten we onze oude serveromgeving af en op maandagochtend startten we zonder enig probleem op in de beveiligde cloud van Aragorn. Fantastisch gewoon! Ik heb nog nooit zo’n vlekkeloze go-live meegemaakt.”

Astrid de VreeController bij Mercurius

Sociaal verantwoordelijkheidsgevoel

Aan het woord is Astrid de Vree, controller bij Mercurius in Eindhoven. Als Mt-lid is zij ook medeverantwoordelijk voor IT, personeelszaken en Arbo. Mercurius levert een brede range schoolmaterialen aan scholen met een antroposofische grondslag. Scholen dus, waar naast de cognitieve ontwikkeling van een kind, veel aandacht is voor de sociaal-emotionele kant. Ook bij leverancier Mercurius draait het om veel meer dan alleen de winstcijfers. Goed zijn voor je mensen en behoud van een prettige leefomgeving zijn belangrijke drijfveren in de beleidsvoering. Astrid werkt er al ruim 13 jaar en praat enthousiast over deze bijzonder sociale werkomgeving: “Hier wordt aan het einde van een financieel jaar niet alleen vooruit gekeken of gezegd dat we meer winst moeten maken, maar er wordt ook zeker besproken of we binnen het budget wel genoeg hebben gedaan voor de wereld om ons heen.”

Maatschappelijk betrokken

Veel van de materialen die Mercurius levert worden gemaakt of geassembleerd in sociale werkplaatsen. Het bijzondere assortiment muziekinstrumenten wordt vervaardigd door mensen met een beperking. Astrid geeft een voorbeeld van de grote mate van maatschappelijke betrokkenheid die bij Mercurius zo gewoon is. “Als onze klanten (de scholen) de schriftjes direct bij de sociale werkplaats kopen, dan is dat voor hen goedkoper dan wanneer de bestellingen via ons lopen. Wij doen in zo’n geval een stapje terug en zetten onze winst aan de kant, om onze klanten het voordeel te gunnen.”

Langdurige samenwerking

De samenwerking met Aragorn gaat al terug naar de tijd voordat Astrid bij Mercurius werkte. “Wij hebben hier nog een oude server staan uit 1999 en die was al van Aragorn. Ik weet zeker dat als ik hem nu aanzet, hij het nog doet ook!”, lacht Astrid. “De samenwerking is altijd prima geweest. We hebben een aantal jaren geleden gewerkt op een serveromgeving in Duitsland met een ERP pakket wat niet paste bij onze bedrijfsvoering. In 2012 hebben we de stap gezet naar een ERP pakket wat wel weer bij ons paste en werd er door Aragorn een nieuwe serveromgeving geïmplementeerd en vanaf dat moment doen zij het volledige onderhoud en systeembeheer. Ook alle hardware wordt door hen geleverd. “Eén IT-partner voor alles is het makkelijkst”, zegt Astrid. “Aragorn ontzorgt ons volledig op IT gebied en doet soms zelfs meer dan contractueel nodig is.”

Vlekkeloze go live

In februari 2019 ging Mercurius over naar de beveiligde cloud van Aragorn. Hierdoor zijn de data van het bedrijf optimaal beveiligd, worden alle upgrades en updates automatisch uitgevoerd, heeft men altijd en overal toegang tot het systeem en worden back-ups nooit meer vergeten. “Die overgang verliep werkelijk fantastisch goed, zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt”, aldus Astrid. “Maar die Aragorn jongens werken dan ook gewoon zo’n weekend om alles goed te testen, zodat wij op maandagochtend zonder enig probleem in onze nieuwe omgeving aan de slag kunnen.”

Diep vertrouwen in elkaar

Mercurius is een bedrijf dat graag partnerschappen aangaat op basis van wederzijds vertrouwen en voor een langere periode. “Met Aragorn lukt dat heel goed. Zij zijn voor ons een heel prettige partner, waar we fijne contacten mee hebben. We hebben zelf best wel wat IT kennis in huis, maar de ontwikkelingen op IT gebied gaan zo snel, dat is voor ons niet bij te houden. Als zij ons advies geven, dan vertrouwen we daar helemaal op. Aragorn is ook een goede brainstorm partner, zonder daarin te pushen. Als we vanwege wettelijke vereisten actie moeten nemen op iets, dan maken ze ons daar netjes op attent. Altijd respectvol en niet gericht op keiharde verkoop, zoals je dat vaak wel ziet bij IT-bedrijven.”

In de buurt

Astrid vindt het ook prettig dat Aragorn zo dicht in de buurt zit. “Als er een probleem is dat niet op afstand kan worden opgelost, dan springt er iemand in de auto en komt naar Mercurius toe! Het is gewoon een gemoedelijke groep mensen, die goed aansluit bij onze bedrijfscultuur. Ze hebben ook goede stappen gemaakt in hun interne communicatie. Voor elke melding wordt een ticket aangemaakt en dat werkt heel efficiënt. Als iets wordt overgedragen aan een collega, hoef ik nooit meer een tweede keer uit te leggen waar het probleem over gaat.”

Elkaar over en weer helpen

Er zijn natuurlijk wel eens personeelswisselingen bij Aragorn en nieuwe, jonge mensen die in dienst komen. “Dan merk je soms aan de vragen die ze stellen, dat ze nieuw en onervaren zijn. Dan help ik ze een handje door wat tips te geven over wat je beter wel of niet aan een klant kunt vragen. En dat gaat altijd op een vriendelijke en respectvolle wijze. Zonder boze gezichten of frustraties. Het is toch heerlijk om op zo’n manier met elkaar samen te werken!”